
دانشمندان دانشگاه «موسسه سیستمهای الکترونیک نانو» (ENAS) و شرکای آن در حال طراحی فلپهای بال برای هواپیماها هستند که مانند بال یک پرنده برای کارآیی بیشتر تغییر شکل میدهند.
سامانه حمل و نقل هوایی بخشی از یکی از بزرگترین انقلابهای حمل و نقل ادامهدار در تاریخ بشر است، اما مشکلات جدیدی را از لحاظ انرژی و آلودگی ایجاد کرده است. بنابراین، یکی از هدفهای عمده مهندسی مدرن یافتن شیوههایی برای ساخت هواپیماهای جتی است که از لحاظ سوخت کارآمدتر باشند و در این میان، حتی کوچکترین کاهش در آلودگی میتواند دارای فواید محیطی و اقتصادی بسیار بزرگی باشد.
پروژه کنسرسیوم فرانهوفر بخشی از برنامه «ساختارهای هواپیمایی هوشمند» (SARISTU) اروپاست که به دنبال کاهش سوخت جت تا حدود شش درصد است. در این حالت، استراتژی موجود، بازطراحی بال هواپیمای جتی است که به بال پرنده بسیار شباهت داشته باشد. این بدین معناست که هواپیما به بخشهایی از بال مجهز شود که شکل آن میتواند تغییر کند، به طوری که جریان هوای روی آن درست مثل جریان هوای روی بالهای پرنده در هنگامی باشد که این حیوانات پرهایشان را پیچ میدهند یا باز میکنند و بالاترین ارتفاع را در موقعیتی مطلوب به دست میآورند.
به ویژه، این کنسرسیوم به دنبال فلپ قابلشکلگیری است زیرا بالهای مدرن دارای توانایی محدود در تغییردادن شکلشان هستند و معمولا به بازکردن فلپهای فرود سخت و بزرگ محدود میشوند.
مارتین شولر محقق موسسه فرانهوفر گفت: فلپهای فرود باید روزی قادر به سازگارشدن با جریان هوا و افزایش آیرودینامیک هواپیما باشند.
فلپ تغییرشکلدهنده با استفاده از مکانیسمی کار میکند که شکل فلپ را تحت کنترل یک الگوریتم رایانهای تغییر میدهد. چون هنوز مطالعات بسیار زیادی در مرحله آزمایشگاهی باقی است، فرانهوفر علاقهای به ارائه جزئیات تکنیکی زیاد ندارد.
این موسسه و شرکایش چهار نمونه اولیه فلپ مزبور را ساختهاند که طولشان 90 سانتیمتر گزارش شده است. دو عدد از آنها با پوست پوشانده شدهاند و برای مهندسی و آزمایش تونل هوا به کار میروند؛ این سامانهها اخیرا در نمایشگاه هوایی برلین ILA به نمایش در آمدند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.